fredag 28 november 2008

Masterchef goes large: nu med recept!

Jädrar i min lilla låda vad jag lagade mat igår! Både till lunch och middag gjorde jag rätter som innehöll typ 12 ingredienser och som tog över en timme att laga. Och det är rätt bra för att komma från mig. Min bästa rätt för dagen var en soppa som är supergod och vääääldigt mättande. Här kommer receptet:

MINESTRONESOPPA MED SERRANOSKINKA
4 portioner

Ingredienser:
ca 4 msk olivolja
3 vitlöksklyftor, finhackade
2 röda eller gula lökar, grovt hackade
2 selleristjälkar, tärnade
2 morötter, tärnade
2 lagerblad, repade
2 tsk torkad oregano
salt & peppar
1,5 liter vatten
kött-, kalv- eller kycklingfond
100g risonipasta
5 tomater på burk, skurna i bitar
5 kronärtskockshjärtan, skurna i bitar
150g kokta kidneybönor
ca 1 msk citronsaft/portion
50g serranoskinka
ett knippe basilika, strimlad

Gör så här:
1. Hetta upp hälften av oljan i en rymlig kastrull, på medelvärme. Fräs lök, vitlök, selleri och morötter några minuter tills de blir lite mjuka.

2. Tillsätt kryddorna, salt & peppar och låt fräsa med lite.

3. Slå på vattnet, låt det koka upp och smaka av med fonden. Tillsätt risonin och låt alltsammans sjuda i ca 10 minuter.

4. Lägg ner tomaterna, kronärtskockorna och bönorna. Sjud i 5 minuter.

Servera i skål, droppa över citronsaft, riv över skinkan + strimlad basilika.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer: