torsdag 12 februari 2009

Musiknostalgi/Youtube-fest 1

Jag har alltid haft extremt svårt för att slänga tidningar och böcker. Med tidningar menar jag lite tjockare magasin. Mest för att jag älskar bokstäver, bilder och papper. Gärna i kombination. Men också för att det för mig blir en tidskapsel. Igår tänkte jag vara helt obarmhärtig och slänga allt utom Darling-tidningarna (det gör jag aldrig). Jag bläddrade dock igenom hela högen av Sonic från 2000/2001 och framåt. Åh jädrar vilken nostalgifest!

Sista året på gymnasiet lyssnade jag nästan uteslutande på Kyuss, Queens Of The Stone Age och alla andra projekt som Josh Homme/John Garcia var inblandade i. Också en del Fu Manchu, Hellacopters och kanske Turbonegro. Året efter var likadant med tillökning av Le Tigre, Pavement och Sebadoh. Men sen?

Gårdagskvällen var alltså full av flashbacks och Ja just ja! och Amen guuud! när jag såg band eller låttitlar jag kom ihåg att jag älskade. De mest bestående musikminnena från den där perioden är kanske The Strokes, White Stripes, Håkan Hellström och Franz Ferdinand.

Här är några andra jag kom ihåg:




Inga kommentarer: